44-latka z pow. szamotulskiego oszukana na ok. 140 tys. zł
Jak poinformowała w środę Komenda Powiatowa Policji w Szamotułach, funkcjonariusze otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa. Z ustaleń policjantów wynikało, że do 44-letniej mieszkanki powiatu zadzwonił nieznany mężczyzna, który powiedział jej, że nieuczciwy pracownik banku próbował ją oszukać i chciał wziąć kredyt na jej dane. W trakcie rozmowy mężczyzna przełączył ją do innego „konsultanta”.
„Aby zabezpieczyć oszczędności, które kobieta posiadała na swoim koncie, 44-latka miała pobrać aplikację w sklepie internetowym, a następnie przekazać im kody blik. Nie był to jednak koniec działania sprawców. Oszuści namówili kobietę, aby zweryfikowała nieuczciwych pracowników banku. W tym celu kobieta, będąc cały czas na linii z rozmówcami, pojechała do banku i zgodnie z ich instrukcją wykonała dwa przelewy na +bezpieczne+ konta” – podała policja.
Następnie oszuści powiedzieli 44-latce, że jakiś pracownik banku chciał wziąć na nią kredyt, dlatego aby zweryfikować czy pracownicy banku nie są podejrzani, kobieta miała zaciągnąć kredyt w banku i - cały czas pozostając na linii z oszustami - aby mogli sprawdzić czy nie padnie ofiarą oszustwa. Kobieta wzięła kredyt i pojechała do innego banku, aby przelać pieniądze na konto oszustów. W drodze powrotnej była cały czas na linii z fałszywymi konsultantami. Zorientowała się, że padła ofiarą oszustów dopiero, kiedy kazali jej zaciągnąć kolejną pożyczkę.
Policja poinformowała, że jednego dnia pokrzywdzona przekazała oszustom w sumie ok. 140 tys. zł.
Nad ustaleniem sprawców pracują szamotulscy kryminalni. Policja przypomina także, że obecna technologia pozwala oszustom m.in. podszyć się pod dowolny numer telefonu, np. infolinii dowolnego banku. Funkcjonariusze apelują, by kierować się rozsądkiem przy dokonywaniu wszelkich transakcji finansowych i nigdy nie działać pod wpływem emocji.
„Jeżeli twój rozmówca wywołuje presję czasu, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na infolinię banku. W pośpiechu znacznie łatwiej o podjęcie nieprzemyślanej i błędnej decyzji. Jeśli +konsultant+ czy +pracownik banku+ proponuje ci zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi urządzenia, bądź pewien, że to oszust. Dzięki niektórym aplikacjom oszuści widzą twój pulpit i mogą poznać twoje dane do logowania do bankowości elektronicznej” – przypominają funkcjonariusze. (PAP)
autor: Anna Jowsa
ajw/ agz/